De reis van Glasnost: van klok lezen naar klok bouwen

door | sep 28, 2023 | Uncategorized | 0 Reacties

In mijn vorige blog hebben we de Rockefeller Habits onderzocht, een effectieve methode voor bedrijfsgroei en schaalbaarheid. In dit blog wil ik een ander belangrijk concept aanstippen dat ons bij Glasnost heeft geholpen om van een inhoudelijk georiënteerd bureau naar een toekomstgericht bedrijf te transformeren. Dit concept is mooi geïllustreerd in het boek ‘‘Built to last’ van Jim Collins, met de titel “Clock Building, Not Time Telling”. Dit boek benadrukt het belang van het creëren van een duurzame visie of systeem (het bouwen van een klok) in plaats van voortdurend te focussen op individuele problemen of taken (het lezen van de klok/tijd). Dit stelt organisaties in staat om niet meer founder-afhankelijk te zijn. Omdat de mechanismen voor succes niet afhankelijk zijn van specifieke individuen, maar in plaats daarvan zijn ingebouwd in de cultuur en structuur van de organisatie zelf.

Toen we bij Glasnost aan het groeien waren en de eerste tien collega’s hadden aangenomen lag onze focus op het leveren van PR-diensten aan onze klanten. Maar toen we ons realiseerden dat dit ondanks tevreden klanten niet een bedrijf opleverde wat zonder de founder nog steeds succesvol zou zijn, begon onze transformatie naar ‘klokbouwers’.

  1. Visie: Het formuleren van een duidelijke visie voor Glasnost was onze eerste stap. We stelden ons een toekomst voor waarin Glasnost niet alleen uitstekend was in PR, maar ook een marktleider in creatieve en strategische communicatie. Deze visie werd geïllustreerd op onze BHAG (Big Hairy Audacious Goal) poster die prominent aan de muur hing. Het was niet alleen een herinnering voor ons, maar ook een teken voor sollicitanten en klanten dat wij een bedrijf zijn waar een duidelijke langer termijn visie is geformuleerd.
  2. Cultuur: Na het definiëren van onze visie, richtten we onze aandacht op het volgende cruciale aspect – het creëren van een sterke bedrijfscultuur. We legden de focus op het opbouwen van een sterke bedrijfscultuur waarin de visie verankert was. Dit omvatte het delen van de winst met onze collega’s – een praktijk die de boodschap overbracht dat als Glasnost wint, iedereen wint. Dit initiatief hielp bij het creëren van een gevoel van eigendom en betrokkenheid bij het bedrijf.
  3. Mensen: Omdat goed personeel schaars is in de public relations hebben we in 2017 een bold move gemaakt door een traineeship te starten met vier talenten die net van de universiteit afkwamen. Hierdoor creëerde we, zij het met investering van tijd en geld, onze eigen mediors die enorm veel hebben bijgedragen aan het succes van het bedrijf en dat op de dag van vandaag nog steeds doen. In de afgelopen jaren zijn er meer dan tien talenten opgeleid die vaak meer dan vijf jaar bleven werken, veel langer dan de gemiddelde junior actief blijft bij z’n eerste bedrijf.
  4. Systemen en processen: Tot slot hebben we gewerkt aan het optimaliseren van onze kernprocessen. We hebben een lean coach ingehuurd die met post-its onze processen in kaart heeft gebracht. Door dit te doen, konden we inefficiënties identificeren, verspilling verminderen en onze processen stroomlijnen. Daarmee was het fundament voor de langer termijn groei gelegd.

Het effect van het bouwen van de klok bij Glasnost

Zoals we hebben gezien, kan het concept van ‘klok bouwen’ de manier waarop we naar bedrijfsgroei kijken volledig veranderen. Door niet alleen te focussen op het ‘lezen van de klok/ tijd’, maar door te werken aan het ‘bouwen van de klok’, kunnen we duurzame, toekomstbestendige bedrijven creëren. Het toepassen van het ‘klok bouwen’ principe heeft een transformatieve impact gehad op Glasnost. We hebben niet alleen duurzame groei bereikt, maar ook een bedrijfscultuur ontwikkeld die zowel werknemers als klanten aantrekt. Bovendien hebben we, door te investeren in mensen en processen, een solide basis gelegd voor toekomstige groei en succes.

Hoewel de principes van het ‘klok bouwen’ een verandering in mindset vereist en investeringen in de toekomst van je bedrijf vraagt, is de uiteindelijke oogst het absoluut waard. Wil je ook weten hoe jij je bedrijf bouwt voor de langer termijn? Laat ons dan helpen door middel van business coaching of groeiprogramma’s.

0 reacties

Een reactie versturen

Lees verder